آجیل

خواص تخمه کدو تنبل 3

خواص تخمه کدو برای پروستات: 13. کاهش علائم بیماری پروستات در مردان
از خواص تخمه کدو می‌توان به کاهش علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) اشاره کرد؛ وضعیتی که در ان غذه‌ی پروستات بزرگ می‌شود و باعث ایجاد مشکل در ادرار می‌شود. مطالعات مختلف روی انسان‌ها نشان داده است خوردن تخمه کدو علائم مرتبط با این بیماری را کاهش می‌دهد. در یک مطالعه روی بیش از 1400 متن با مشکل BPH، مصرف تخمه کدو علائم را کاهش داده و کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشیده بود. بعلاوه تحقیقات دیگر نیز نشان داده است مصرف تخمه کدو یا سایر محصولات مرتبط با آن و مکمل‌ها، می‌تواند علائم مثانه‌ی بیش فعال را درمان کند.

 

خواص تخمه کدو برای تناسب اندام: 14. مکمل غذایی مفید برای لاغری
بیش از نیمی از مردم جهان به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستند. علاوه بر ورزش و تحرک کافی، داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند نقش مهمی در کاهش وزن داشته باشد. دانه‌های کوچک تخمه کدو غنی از مواد مغذی هستند و به فرد کمک می‌کنند تا برای مدت بیشتری احساس سیری کند. بعلاوه این دانه‌ها سرشار از فیبر هستند. فیبر می‌تواند باعث ایجاد حس سیری شده و از پرخوری جلوگیری کند. به این ترتیب مصرف کافی تخمه کدو نه تنها چاق کننده نیست بلکه می‌تواند در یک رژیم لاغری نیز بسیار مفید باشد.

خواص تخمه کدو برای چشم ها: 15. محافظت از پوست و شبکه چشم
تخمه کدو منبع خوبی از اسکالن، آنتی‌اکسیدانی مشابه بتاکاروتن است. اسکالن در تمام بافت‌های بدن وجود دارد و به نظر می‌رسد در محافظت از پوست در برابر اشعه‌ی ماوراءبنفش و سایر انواع اشعات، نقش دارد. مطالعات روی حیوانات نشان داده است اسکالن احتمالا نقش مهمی در سلامت شبکیه دارد.

برای داشتن پوست و چشم‌های سالم از خواص تخمه کدو غافل نشوید

روش‌های مصرف تخمه کدو
تخمه کدو را می‌توان به تنهایی و به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم مصرف کرد و یا می‌توان آن را به خاطر طعم خوشمزه و بافت ترد به غذاها، انواع شیرینی‌ها و سالاد اضافه کرد. پیشنهادات مختلفی برای مصرف تخمه کدو و بهره‌وری از خواص و فواید آن وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک سالاد آماده کنید و در انتها به آن مغز تخمه‌های کدو تنبل را اضافه کنید.
شما می‌توانید گرانولای خانگی خود را با ترکیبی از آجیل‌ها، تخمه کدو و میوه‌های خشک درست کنید.
برای طعم‌دار کردن تخمه کدو نیز می‌توانید به آنها روغن زیتون، پودر زیره و پودر سیر بزنید و آنها را تفت بدهید تا قهوه‌ای و برشته شوند.
کره تخم کدو تنبل (درست مانند کره بادام زمینی) درست کنید. برای این کار می‌توانید مغز تخمه کدوی خام را درون غذاساز بریزید تا زمانی که صاف و یکدست شوند.
روش‌های مصرف تخمه کدو: انواع شور کردن تخمه
میزان مصرف تخمه کدو در روز
انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند افراد روزانه یک چهارم فنجان تخمه کدو تنبل را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم خود مصرف کنند. این میزان تقریبا 30 گرم است و می‌تواند پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر، روی، سلنیوم، منیزیم و سایر مواد مغذی موثر برای سلامتی را به بدن برساند. میزان مصرف تخمه کدو برای شرایط خاص به صورت زیر است:

به افراد مبتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات توصیه می‌شود دو بار در روز 5 گرم تخمه کدو یا دو قرص یا کپسول روغن تخمه کدو یا عصاره‌ی آن را مصرف کنند.
افرادی که مشکل خواب دارند می‌توانند تقریبا 1 گرم تخمه کدو پیش از خواب بخورند. مصرف تخمه کدو در این افراد می‌تواند باعث بهبود خواب شود چرا که منبعی طبیعی از تریپتوفان، آمینواسید بهبوددهنده‌ی خواب است.
میزان مصرف تخمه کدو در طول شبانه روز
عوارض جانبی احتمالی: مراقب تخمه خوردن کودکان باشید!
به طور کلی تخمه‌ها حاوی چربی بالایی هستند، بنابراین به سادگی در معرض خراب شدن قرار می‌گیرند. به این ترتیب بهتر است برای حفظ خواص تخمه کدو، آنها را در مکانی سرد، تاریک و خشک نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشند. اگر تخمه کدو را به درستی ذخیره کنید به مدت 3 تا 4 ماه سالم و تازه می‌ماند. اما از خطرات احتمالی مصرف تخمه کدو می‌توان به احتمال خفگی در کودکان اشاره کرد. به این ترتیب بهتر است کودکان خردسال، تخمه‌ها و آجیل‌ها را تحت نظارت والدین مصرف کنند. یک رژیم غذایی سالم و موثر در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت کلی بدن باید حاوی مواد غذایی متنوعی باشد. بنابراین سعی کنید از غذاهای مختلفی در رژیم غذایی روزانه‌ی خود مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *