آجیل

این میوه را غذای مغز می‌دانند. ساختار ظاهری گردو نیز به گونه‌ای است که ظاهر چین و چروک‌دار مغز را

به ذهن می‌آورد. گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که فعالیت مغز را افزایش داده و همچنین یُد و

سلنیوم گردو، باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در نشریه‌ی Nutrition منتشر شد نشان داد مصرف غذاهای سرشار از

آنتی اکسیدان مانند گردو می‌تواند طول عمر سالم را افزایش داده و عملکرد ادراکی و حرکتی را که معمولا

با بالا رفتن سن، ضعیف می‌شود، تقویت کند.

مطالعه‌ی دیگر نیز می‌گوید این میوه غنی از پلی فنول‌ هاست که نوعی آنتی اکسیدان بوده و به کاهش التهاب

در مغز و بار اکساینده‌ی آن کمک می‌کنند.

اسیدهای چرب چند غیر اشباع موجود در این میوه می‌توانند از بروز اختلالات ناشی از سالخوردگی جلوگیری کنند.

گردو می‌تواند از بیماری‌های نورودجنراتیو (از دست دادن تدریجی ساختار و عملکرد سلول‌های عصبی) مانند

پارکینسون و آلزایمر پیشگیری کند. همچنین گردو در کاهش ریسک، تاخیر وقوع و کُند کردن روند پیشرفت یا

جلوگیری از آلزایمر نقش دارد.

  • مبارزه با سرطان

از خواص گردو در کاهش ابتلا به سرطان :

این میوه می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد. گردو حاوی مقادیر مناسبی از پلی فنول‌ها و مواد

فیتپوشیمیایی است که ویژگی‌های آنتی اکسیدانی داشته و می‌توانند در برابر سرطان‌هایی چون سرطان

سینه، کولون و پروستات مانند محافظ عمل کنند. گردو دارای ترکیبات ضد سرطانی مانند الاجیتانین، گام

ا توکوفرول و اسید آلفا لینولنیک است که خواص ضد سرطانی دارند.

مطالعه‌ای دریافته مولفه‌ی اصلی این میوه، جاگلون (juglone)، در کاهش استرس اکسیداتیو که منجر به

سرطان می‌شود، نقش محافظ دارد. مصرف گردو می‌تواند امگا ۳ کافی، آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌های

لازم برای کاهش ریسک سرطان سینه را تامین کند. مطالعه‌ای دیگر هم دریافته، خاصیت فنولیک و ضد تکثیری

گردو، رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند و از این رو، به عنوان

یک عامل chemopreventive عمل خواهد کرد.

  •  تقویت سلامت قلب

از خواص گردو کمک به سلامت قلب :

این میوه حاوی امگا ۳، ویتامین E، منیزیم و اسید فولیک است که تمام اینها مواد مغذی لازم برای سلامت قلب

هستند. ضمنا اسیدهای چرب تک غیر اشباع، چند غیر اشباع و فیبر موجود در گردو به افزایش HDL یا همان

کلسترول خوب کمک می‌کنند و LDL یا همان کلسترول بد را کاهش می‌دهند.

خوردن چند عدد گردو در روز می تواند التهاب عروق قلب را کاهش داد و در نتیجه از بروز بیماری‌های قلبی

پیشگیری کند.این میوه برای بهبود عملکرد رگهای خونی هم مفید است برای همین ریسک ایجاد پلاک در عروق

را می‌کاهد. پژوهش‌ها نشان داده گوارش آلفا لینولنیک که به وفور در گردو یافت می‌شود، از بیماری‌های

قلبی پیشگیری می‌کند.

فواید گردو
  •  کنترل دیابت

از خواص گردو کمک به کنترل دیابت :

آنهایی که دیابت دارند می‌توانند به طور مرتب گردو بخورند، چون برای‌ شان مفید است. اول از همه، این میوه

می‌تواند عملکرد اندوتلیال یا لایه‌ی درون رگی را بهبود داده و ریسک بزرگ شدن قلب را کاهش بدهد.

همچنین پروتئین و فیبر گردو به شما کمک می‌کند کمتر غذا بخورید، در نتیجه کنترل وزن بهتری داشته باشید.

چاقی می تواند مشکلات مرتبط با دیابت را تشدید کند.

افراد دیابتی می‌توانند بدون نگرانی بابت افزایش وزن، گردو بخورند، چون این میوه حاوی مقادیر زیادی اسیدهای

چرب چند غیر اشباع و تک غیر اشباع است. ضمنا مغزهایی چون گردو می‌توانند جزئی سالم از تغذیه‌ دیابتی‌ها

و آنهایی که مستعد دیابت هستند باشند.

  •  کمک به کاهش وزن

از خواص گردو کمک به کاهش وزن :

این میوه با وجود چربی زیادی که دارد می‌تواند در کاهش وزن‌تان مفید واقع شود. افزودن مقدار مناسبی از گردو و

سایر مغزها به رژیم غذایی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا به مرور به وزن ایده‌آل‌تان برسید.

چربی موجود در گردو، امگا۶ سالم و امگا ۹ نیز هست که بدنتان برای عملکرد مناسب به آنها نیاز دارد. مقدار

زیاد اسید آلفا لینولنیک ضد التهابی، نقش مهمی در کاهش وزن دارد. ضمنا فیبر و پروتئین گردو، احساس سیری

بیشتری به شما داده و مانع پرخوری‌تان می‌شود.

مطالعات نشان داده مصرف روزانه‌ی این میوه، احساس رضایت و سیری را افزایش می‌دهد. رژیم‌های غذایی سرشار

از مغزها، وزن بدن را بالا نمی‌برند، دور کمرتان را افزایش نمی‌دهند و بر شاخص توده‌ی بدنی‌تان نمی‌افزایند.

  •  تقویت سلامت استخوان‌ها

از خواص گردو کمک به تقویت استخوان ها

این میوه به دلیل سرشار بودن از امگا ۳، برای استخوان‌ها نیز سودمند است. اسید آلفا لینولنیک موجود در اسیدهای

چرب امگا ۳، با التهاب مبارزه کرده، ریسک شکستگی استخوان را کاهش داده و از پوکی استخوان پیشگیری

می‌کند. امگا ۳‌های مشتق شده از گیاهان (مانند بذر کتان و گردو)، حامی سلامت استخوان هستند.

مس هم نقش مهمی در حفظ کلاژن استخوان‌ها و بافت‌های همبند دارد که در گردو یافت می‌شود. منیزیم هم

عنصر مهم دیگری برای سلامت استخوان‌هاست که به جذب کلسیم کمک می‌کند. ضمنا منگنز به تشکیل غضروف

هم کمک می‌کند.

گردو
  •  پاکسازی کبد

از خواص گردو کمک به پاکسازی کبد :

مقادیر زیاد اسید آمینه ال آرژنین در این میوه به کبد کمک می‌کند تا پاکسازی شده و ضمنا منبع خوبی از

گلوتاتیون و امگا ۳ است که برای پروسه‌ی سم زدایی طبیعی کبد سودمند است. پلی فنول‌های گردو، از

آسیب کبد که ناشی از تتراکلراید کربن و دی – گلاکتوزامین است پیشگیری می‌کنند.

ویتامین E موجود در مغزهایی چون گردو، علائم بیماری‌های کبد ناشی از چاقی را کاهش می‌دهند.

مضرات گردو

 گردو با داشتن مواد مغذی زیاد غذای بسیار خوبی است ولی نباید در خوردن آن اصراف کرد زیرا زیاده روی

آن باعث ورم لوزه و زخم دهان می شود . مخصوصا گردو برای گرم مزاجها خوب نیست و معمولا بهتر است

اینگونه افراد بعد از خوردن آن دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند .

مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود و رنگ آن زرد یا قهوه ای و طعمش تند می شود و باعث

مسمومیت خواهد شد و نباید از آن استفاده شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *