خشکبار, دارو های گیاهی

خواص خاکشیر برای بدن

جهت خرید خاکشیر اعلاء روی متن بزنید.

از گذشته تا کنون داروهای گیاهی کاربرد بیش‌تری نسبت به داروهای شیمیایی داشتند. خاکشیر یکی از آن گیاهانی است که در خانه هر خانواده ایرانی پیدا می‌شود. متاسفانه بیش‌تر مردم از خواص خاکشیر خبر ندارند و فقط آن را برای رفع تشنگی در تابستان می‌خورند. همچنین خیلی از افراد نمی‌دانند که غیر از خوردن خاکشیر به‌صورت نوشیدنی، باید دانه‌های این گیاه را چطور مصرف کنند. از خاصیت‌های خاکشیر می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • از بین رفتن تب به علت طبع سرد
  • بهبود سرخک و مخملک و خنک‌کننده برای بیماری‌هایی مانند آبله
  • رفع کهیر و التهابات پوستی
  • دفع انگل از بدن
  • از بین بردن بوی بد دهان
  • بهبود زخم و جراحت
  • بهبود ورم‌های پستان با استفاده از ضماد خاکشیر
  • تقویت حرکات روده و بهبود یبوست
  • کاهش ادم ریه و افیوژن پلور (MPE)
  • خاکشیر چیست و چه خواصی دارد؟

    خاکشیر گیاهی یکساله یا دو ساله از تیره شب بویان است که در اصطلاح عامیانه به آن خاکشی نیز می گویند و در دشت و کوهستان ها می روید. تخم این گیاه ریز و کمی دراز است و به دو رنگ قرمز و قهوه ای وجود دارد که رنگ قرمز آن طعم تلخی دارد.

    ارزش غذایی (100 گرم) خاکشیر

    • کالری :0
    • پروتئین :27.5 گرم
    • چربی :33 گرم
    • فیبر :0

     مصرف خاکشیر

    فواید و خواص مصرف خاکشیر

    طریقه و میزان مصرف خاکشیر:

    خاکشیر را در آب سرد بگذارید و خیس دهید و سپس میل کنید. همچنین شما می توانید خاکشیر را 10 دقیقه در آب بجوشانید و پس از خنک شدن میل بفرمایید و یا خاکشیر را بکوبید و به صورت موضعی روی زخم، جراحات و ورم ها، قرار دهید تا آن ها را درمان کند.

    خواص خاکشیر برای پوست و مو

    خواص خاکشیر برای مو

    خاکشیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است پس روزی 2 تا 3 لیوان از آن را بنوشید تا موهایتا دیگر شوره نزند.

     خواص خاکشیر برای مو

    خاکشیر چه خواصی برای مو دارد؟

    خواص خاکشیر برای رفع آکنه و لک صورت

    خاکشیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است و آکنه و جوش را درمان می کند و صورت را پاکسازی می نماید.برای درمان جوش فقط کافیست 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک دوم فنجان عرق شاه تره و کاسنی مخلوط کنید و سه هفته بخورید.

    خاکشیر می تواند پوست صورت را روشن کند و لک های پوستی را درمان نماید. بهتر است 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را با ترنجبین خیسانده شده و صاف شده مخلوط کنید و 3 هفته بخورید.

    خواص خاکشیر برای زنان باردار

    اگر در بارداری از یبوست رنج می برید خاکشیر می تواند دوای درد شما باشد اما چون خاکشیر ملین است مصرف زیاد آن در بارداری به علت شل شدن دهانه رحم خطرناک است و خطر سقط جنین در ماه های ابتدایی را در پی دارد اما در اواخر آن موجب تسهیل زایمان می شود. در شیردهی نیز بهتر است از پزشک خود سؤال کنید که آیا خاکشیر مصرف نمایید یا خیر؟

     خاکشیر و خواص فوق العاده اش

    خاکشیر چه خواصی برای زنان باردار دارد؟

    خواص خاکشیر برای مردان

    خاکشیر به علت وجود سودای ایجاد شده، ضعف قوای جنسی در مردان را برطرف و ناباروری را درمان می کند.

    خواص خاکشیر برای نوزادان و کودکان

    اگر کودکتان به یبوست دچار است خاکشیر مثل یک ملین طبیعی عمل می کند و آن را درمان می کند و غذا را هضم میکند و خواص ضد باکتریایی آن خطر ابتلا به اسهال را کاهش می دهد.

    اگر نوزاد شما به دنبال بیماری هایی مانند آبله مرغان و سرخک تب داشت و پوست او دچار خارش شد نهراسید دوای درد نوزاد شما خاکشیر است که به درمان تب بالا و خارش پوست در نوزادان و کودکان کمک می کند.

    لازم است خاکشیر را از 2 سالگی به بعد به نوزادان بدهید و قبل از آن شربت خاکشیر را از صافی رد کنید و از آب آن به نوزاد بدهید.

     خاکشیر برای کودکان

    فواید و خواص خاکشیر برای کودکان و نوزادان

    خواص خاکشیر برای چاق شدن

    هر روز صبح ناشتا قبل از صبحانه شربت خاکشیر و شیر میل کنید این نوشیدنی می تواند به درمان لاغری و افزایش وزن شما به مرور زمان کمک کند. درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می شود اما لازم است از سلامت شیر و پاکیزه بودن آن مطمئن شوید.

    خواص خاکشیر برای لاغر شدن

    برای لاغری با خاکشیر توصیه می شود که مقدار یک قاشق غذاخوری خاکشیر را شسته و در یک لیوان آب ولرم حل کرده و با شکر شیرین کنید. از این نوشیدنی هر روز صبح ناشتا میل کنید. استفاده از این نوشیدنی در طولانی مدت به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر کمک به لاغری با خواص زیادی که دارد در حفظ سلامت بدن نیز مؤثر است.

 

از خواص خاکشیر می‌توان به رفع کهیر و التهابات پوستی اشاره کرد.

خواص خاکشیر برای کبد

خاکشیر روی کبد انسان تاثیر مثبت می‌گذارد، به‌گونه‌ای که آن را به‌عنوان قاتل کبد چرب می‌شناسند. دانه‌های این گیاه به‌عنوان یک سم‌زدای گیاهی، تمام سموم کبد شما را پاک‌سازی می‌کنند. بعد از چند بار مصرف خاکشیر، دفع ادرار زیاد شده و سموم کبد از بدن بیرون می‌آیند. از دیگر خواص خاکشیر برای کبد می‌توان به کاهش ریسک ابتلا به کبد چرب اشاره کرد

خواص خاکشیر برای معده و روده

در دستگاه گوارش، خاکشیر روی تمامی اندام‌ها تاثیر مثبت دارد. به همین دلیل افراد می‌توانند برای درمان اسهال و یبوست نیز از خواص دانه‌های این گیاه استفاده کنند. نوشیدن خاکشیر با آب گرم برای بهبود یبوست و نوشیدن آن با آب سرد برای بهبود اسهال مناسب است. البته خواص خاکشیر برای معده و روده یکسان نیست. یعنی شاید خوردن این دانه‌های گیاهی برای افراد سالم مشکلی ایجاد نکند. اما افراد مبتلا به زخم معده و ورم معده نباید آن را بخورند. البته کاهش درد و التهابات معده و روده در افراد سالم، جزء خواص خاکشیر برای این دو اندام بدن است.

خواص خاکشیر برای پوست

درون‌ دانه‌های خاکشیر، موادی با خاصیت ضد باکتریایی وجود دارد. به همین دلیل از خواص خاکشیر برای پوست می‌توان به رفع آکنه و جوش‌های روی صورت اشاره کرد. با مصرف این دانه‌های مقوی به‌صورت منظم، جوش‌های صورت شما به طور کامل از بین می‌روند. علاوه بر رفع التهابات پوستی، دانه‌های این گیاه برای رفع خشکی، ترک‌های پوست، رطوبت‌رسانی به پوست، بهبود لکه‌های روی صورت و جلوگیری از پیری پوست کاربرد دارند. وجود ویتامین C و ترکیبات آنتی‌اکسیدان باعث شده خاکشیر جلوی اکسیداتیو پوست را بگیرد. برای مشاهده این خاصیت‌ها از لوازم آرایشی و بهداشتی حاوی خاکشیر استفاده کنید. البته با مصرف خاکشیر و ترنجبین هم پوستی روشن و بدون لکه خواهید داشت.

 

برای رفع آکنه و جوش‌های روی صورت، خاکشیر مصرف کنید.

خواص خاکشیر برای لاغری

آیا از خواص خاکشیر برای لاغری خبر دارید؟ این دانه‌های گیاهی به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کنند. با نوشیدن خاکشیر طی بازه زمانی طولانی، فرد خیلی سریع لاغر می‌شود. خوردن خاکشیر با تحریک روده، پاک‌سازی و دفع سموم آن همراه است. به همین دلیل مقدار زیادی از چربی‌های بدن دفع شده و وزن فرد کاهش پیدا می‌کند.

فواید خاکشیر برای آقایان و بهبود روابط زناشویی

آقایان هم می‌توانند از فواید خاکشیر به طور ویژه استفاده کنند. دانه‌های این گیاه التهاب پروستات را کاهش می‌دهند و تاثیر زیادی در بهبود قوای جنسی آقایان دارند. آقایان باید نوشیدنی خاکشیر یا پودر دانه‌های آن را همراه سالاد و غذا مصرف کنند.

خواص خاکشیر برای زنان در دوره‌های خاص زندگی

وجود خواص خاکشیر برای خانم‌ها باعث شده همه بانوان، دانه‌های این گیاه را به‌عنوان یک ماده محبوب بشناسند. شما می‌توانید با استفاده از خاکشیر، پوست زیبایی داشته باشید و وزن خود را زیاد یا کم کنید. شاید دانستنی‌های زیادی درباره خواص خاکشیر در بارداری نیز شنیده باشید. برای مثال طبع سرد این دانه‌ها برای خانم‌های باردار که به فرزند دختر علاقه دارند، بسیار مناسب است. اما پیش از مصرف آن طی دوره بارداری، حتما با دکتر زنان خود مشورت کنید. البته دختر خانم‌ها نیز می‌توانند به طور ویژه از خواص خاکشیر برای دردهای قاعدگی بهره‌مند شوند. از خواص خاکشیر در قاعدگی می‌توان به کاهش دل‌درد، مشکلات گوارشی، بهبود سردرد و… اشاره کرد.

طبع سرد خاکشیر برای خانم‌های باردار علاقه‌مند به فرزند دختر بسیار مناسب است.

چه زمانی خاکشیر بخوریم؟

با توجه به فواید این ماده پر خاصیت شاید برای شما هم سوال پیش آید که چه زمانی خاکشیر بخوریم؟ بهترین زمان مصرف خاکشیر به نوع خاصیت آن بستگی دارد. یعنی ابتدا مشخص کنید که هدف شما از خوردن خاکشیر چیست؟ برای مثال برای هضم بهتر غذا، خاکشیر را بعد از آن وعده‌ غذایی بخورید. شما می‌توانید با خوردن ترکیب این دانه‌ها با آب، خواص خاکشیر را در پاک‌سازی کبد، درمان یبوست، افزایش وزن و زیبایی پوست صورت خود ببینید. خاکشیر برای کاهش عفونت زنان، بهبود عملکرد معده و روده، پاک‌سازی کلیه‌ها و بهبود قوای جنسی باید قبل از خواب خورده شود. البته شما می‌توانید خاکشیر را با هر هدفی در هر ساعتی از شبانه‌روز میل کنید.

 

خواص خاکشیر ناشتا؛ از تناسب اندام تا تاثیر بر بیماری‌های زمینه‌ای

استفاده از خاکشیر در هر زمانی، خاصیت‌های مخصوص به خود را دارد. خواص خاکشیر ناشتا در بخش‌های مختلفی از بدن قابل مشاهده است. از خواص خاکشیر ناشتا با آب گرم می‌توان به مواردی مانند رفع گرفتگی صدا، پیشگیری از بروز سرماخوردگی یا درمان آن، رفع سردرد، بهبود سوء هاضمه، عملکرد بهتر کبد و کاهش التهابات اشاره کرد. برخی بیماران خاکشیر را به‌صورت ناشتا برای بهبود وضعیت بیماری‌ها می‌خورند؛ زیرا میزان سطح کلسترول خون یا میزان قند خون را کاهش می‌دهد. خوردن خاکشیر ناشتا با آب گرم و عسل در بهبود ضعف جسمانی تاثیر می‌گذارد و خواص خاکشیر و گلاب ناشتا شامل کاهش وزن و لاغری فرد است.

خواص خاکشیر از دیدگاه طب سنتی

با وجود عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی، بیش‌تر مردم به دنبال طب سنتی و راهکارهای درمانی مورد تایید آن هستند. خواص خاکشیر از دیدگاه طب سنتی تایید شده است. بنابراین برای درمان التهابات، بهبود کبد چرب، تقویت و پاک‌سازی معده، دفع سنگ کلیه، احساس تشنگی کمتر به‌خصوص در روزهای گرم سال و…. خاکشیر را مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *